Co dělat, když klient nechce platit

Pokud jste překladatel nebo tlumočník na volné noze, váš příjem závisí na zákaznících. Nezaplatil zákazník nevyřízenou fakturu ani poté, co jste mu poslali jednu upomínku za druhou? Začínáte mít pocit, že se zákazník snaží vyhnout placení? Co můžete dělat?

Máte několik možností, například prodat fakturu nebo podniknout právní kroky, čímž můžete získat část nebo všechny své peníze. Shromáždili jsme tu pro vás několik způsobů, jak zajistit, že vám klienti budou platit včas, a co dělat, když neplatí.

Klient nechce platit

1) Zjistěte si informace o klientovi

Předtím než s někým odsouhlasíte spolupráci, udělejte si o daném člověku průzkum. Je v okolí známo, že platí včas, nebo s ním malé podniky odmítají pracovat kvůli pozdním platbám? Pokud má váš potenciální zákazník po městě špatnou pověst, spíš se jednání s ním vyhněte.

2) Uzavřete smlouvu

S každým klientem byste měli uzavřít smlouvu, než začnete pracovat. Smlouva by měla popsat projekt, který budete dělat, kolik vám zákazník zaplatí a kdy se očekává platba. Mělo by tam být také uvedeno, že si budete účtovat poplatky za zpoždění, pokud zůstane zákazníkova faktura po určitou dobu neuhrazena. Předem oznamte, kolik činí poplatky za zpoždění. Pokud tedy budete muset podniknout právní kroky, klient bude legálně vázaný smlouvou.

3) U větších projektů požadujte platbu předem

Mnoho malých podniků si nechává zaplatit část ceny předem, než bude zahájena práce. Někdo zase očekává platbu během projektu po dokončení jednotlivých fází. Pokud tak zákazník nezaplatí první fakturu včas, můžete přestat s prací a odmítnout dokončení projektu, dokud nedostanete zaplaceno.

4) Zkuste jiné způsoby kontaktování

Pokud vaše kontaktní osoba neodpovídá na vaše zprávy, zkuste kontaktovat někoho jiného z dané firmy. Emailovou adresu nebo telefonní číslo seženete na firemních stránkách, Linkedinu nebo sociálních sítích. Nepomáhá-li psaní zpráv, zavolejte.

5) Přestaňte pracovat

Asi je to zcela jasné, ale nedělejte pro dlužícího zákazníka nic dalšího.

6) Najměte vymáhací agenturu

Můžete si také najmout agenturu, aby vymáhala dluh za vás. Lze najít seriózní vymáhací agenturu tak, jako byste hledali jiné profesionály, například účetní nebo právníky. Zeptejte se svých kontaktů, jestli neznají nějaké vymáhací agentury, nebo si přečtěte recenze na internetu a vyberte nějakou sami.

Klient nechce platit

7) Podejte žalobu

Mnoho malých firem nechce podnikat právní kroky, protože je to příliš nákladné, časově náročné a také trochu stresující. Pokud je ale ve vašem okolí právník pro malé podniky, který si účtuje rozumné ceny za posílání upomínek o nezaplacených fakturách, kontaktujte ho. Někdy samotná výhrůžka žaloby stačí k přesvědčení klienta, aby zaplatil.